Du må logge inn for å opprette poster og titler. » innlogging
Merkelig tomgangsgange + FI lampe

Hei godt folk.

Nå tror jeg det er på tide å oppdatere litt denne seksjonen av forumet. :)
Jeg trenger hjelp.

For par dager siden la jeg merke til en merkelig lyd ved tomgang.... Dvs. at tomgangen ikke var normal.
Men grunnet nåtidens stress har jeg ikke tenkt mer over det... kunne vært at jeg hører feil.

I dag tidlig der i mot, tenkte jeg å sjekke hvordan det står til med olje, satt viffer'n på midtstøtta, bøyde meg ned... og.. joda... her var det nok olje. Nivået var på øvre linje. Bra!   Men så fokuserer jeg litt... syns at oljefargen er altfor mørk, på en måte brent.
Litt merkelig da jeg mener den burde vært mye lysere, jeg har tross alt ikke kjørt mange tusen km etter sist bytte.

Likevel velger jeg å starte (må jo på jobb), men like etter oppstart begynte FI-lampa å lyse. Det skrur seg ikke av heller.

Hva kan være galt?
Kan det skyldes at motoren ikke får "riktig" smøring, og dermed ikke oppnår riktig trykk?
Eller er det noe helt annet?

Kan man kjøre en diagnose (noen som har utstyr?) eller må den rett og slett inn til doktoren?

Se denne linken   http://www.vfrdiscussion.com/index.php?/forums/topic/16-fi-light-how-to-read-error-codes/

eller last ned servicemanual som ligger her på forumet og se kap 5

Har ikke fasit til deg men kan det være O2 semsor eliminator som er defekt?

O2 sensor er frakoblet og erstattet med motstander på 365 ohm tror jeg det er

Finner du ut av noe Armin???????

Sitat fra Tempo.175 den 23.06.2017, 10:00

Se denne linken   http://www.vfrdiscussion.com/index.php?/forums/topic/16-fi-light-how-to-read-error-codes/

eller last ned servicemanual som ligger her på forumet og se kap 5

Har ikke fasit til deg men kan det være O2 semsor eliminator som er defekt?

O2 sensor er frakoblet og erstattet med motstander på 365 ohm tror jeg det er

I dette tilfelle ville jeg ha valgt å kjøre en diagnose på viffern Armin! Da slipper du å bruke masse tid på å lure :-) Vet at Høiden Mc i Moss har dataverktøy og utstyr for å gjøre dette. Og en diagnose koster ikke all verden!

http://www.vfrdiscussion.com/index.php?/forums/topic/75-cam-chain-tensioner-replacement-vtec/

stor sjangs for disse som lager ulyd

motul 5100 olja e vel noe mørk i farge om da e den du bruker,

Fi lampa (lyser den enda når du kjører?)

kan være: Lading stator / regulato som eg har erfart

O2: sensor som e på catalysator,  kan være dårleg eller deffekt, kontakter innanfor kåpe venstre side bør sjekkes, går fint å eleminere som tempo175 skriver, (eg har gjort da)

ABS: giver kan vøre gåen eller drit på abs skiven, også ein mulighet att du har hatt vifferen på midtstøtten med motor i gang og kjørt bakhjul for så å kjøre etterpå uten å ha stoppet motoren, (har hatt samme seansen etter å ha smurt kjeden og kjørt uten resett/tenning av)

Registerkjeden: tja,,,, kan nok ha eit illebefinnende innimellom, eller som min med normalt lett rasling på tomgang

Ellers har eg nokre få ganger opplevd att da berre rettogslett  skjer noke uforklarlig fusk nokre sekunder under kjøring eller oppstart, (under kjøring har e mista motorkraft nokre sekunder) ved oppstart har eg måtte hjelp til med gass for å holde i gang men dette er kun få ganger. har også hørt andre som også har opplevd da samma