Please or Registrér to create posts and topics.

KJØRE I GRUPPE (Klubbens egne "kjøre i gruppe"-regler)

KJØRE I GRUPPE [melding #13931] Sun, 05 April 2015 11:57 Til neste innlegg
Norm er offline  Norm
Innlegg: 887
Registrert: February 2010
By: Kirkenær, Hedmark
Vurderer MotoGP
Ola Norman Liøkel
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 80.212.21.60
Sesongen er så smått i gang, og det er ikke lenge til vi skal ut å kjøre i grupper igjen.
Jeg utarbeidet følgende regelverk i fjor, basert på gode regler fra andre klubber - blandet sammen med noen av våre egne, opparbeidede regler. Dessverre forsvant dette med datakrasjen i fjor, men nå er det på plass igjen Smile

Som jeg skrev den gangen, er ikke dette noe endelig regelverk. Her er det fritt frem for synspunkter og innspill, men det bør ikke være for mange regler.

Kjøre i gruppe-regler:

- Vi samles alltid for en briefing før avreise og blir enige om plasseringer i feltet og en rask gjennomgang av disse reglene. Vær ikke redd for å komme med ønsker og spørsmål!

- Er vi mange som skal ut på tur, deler vi oss opp i mindre grupper på 6-8 personer etter erfaring og fartsønsker. Gi beskjed til tursjefen hvilken gruppe du er mest komfortabel med å kjøre i. Det er helt greit å bytte gruppe ved neste stopp.

- Gruppen bør ledes av en erfaren sjåfør, og gjerne også en erfaren på plass nr. 2. Er du fersk sjåfør, eller ukjent med gruppekjøring, bør du sørge for å legge deg langt fremme etter disse to. Der er farten jevnere og det er enklere å følge sporvalget til den mer erfarne foran deg.
Helt bakerst vil vi også ha en erfaren "gruppe-kjører".

- Bruk speilene aktivt. Hvis du ser at motorsykkelen bak deg sakker akterut, hold igjen og lag en luke til motorsykkelen foran deg, slik at denne også har en sjanse til å oppdage at noen henger etter.

- Det kan være fristende å bli med en liten gruppe i god fart gjennom et parti innbydende svinger selv om det blir litt avstand bakover. Sørg da for å slakke ned på rettstrekkene, slik at de bak deg har en mulighet til ta innpå uten å måtte risikere førerkortet.

- Pass på at sjåføren bak deg ser hvor kolonnen kjører når vi kommer til et kryss. Det kan være smart å bruke et kryss til å samle gruppen før det kjøres videre. Er det flere grupper, venter den første gruppen på den neste gruppe før den kjører videre. Denne venter så på gruppe 3 osv.

- Selv om du kjører i gruppe, er det viktig å bruke blikket som om du kjører alene. Se langt frem og ikke fokuser på baklyset til sykkelen foran deg.

- Ta dine egne beslutninger i forhold til hva som føles sikkert for deg. Selv om sjåføren foran deg kjører ut i et kryss eller foretar en forbikjøring, er det ikke sikkert du bør følge på. Det kommer flere muligheter.

- Der hvor kjøreforholdene tillater det, holder vi et siksak-mønster i veibanen, dvs. vi legger oss annen hver til høyre og venstre. Første sykkel skal alltid ligge til venstre.
Dette gir flere fordeler: Bedre sikt, både forover og i speilet bakover. Vi kan ligge litt tettere siden avstanden til sykkelen foran likevel blir tilfredsstillende, og vi har plass til evt. nødbremsing. I tillegg blir det vanskeligere for biler å bryte inn i kolonnen, og dermed slipper vi også unødige forbikjøringer. Hvis sykkelen foran deg bytter spor, bytter du også (dette kan ofte skje ved forbikjøringer).
På smalere og mer svingete veier, kan vi kjøre mer individuelt sporvalg. Mest "gruppevennlig" er det at alle legger seg likt i veibanen og åpner svingene maksimalt. Da ser alle like langt frem. Husk at når alle faller inn på en rekke, blir avstanden mellom syklene mindre. Sørg da for å justere avstanden til sykkelen foran.

Rider of the Black Pearl

[Oppdatert: Sun, 05 April 2015 11:58]

Rapportere innlegg til en moderator

- Re: KJØRE I GRUPPE [melding #13938 er et svar på melding #13931] Sun, 05 April 2015 23:02 Til foregående innleggTil neste innlegg
Boldvik er offline  Boldvik
Innlegg: 56
Registrert: October 2014
By: Steinberg
Har oppgradert til Scooter
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 46.46.248.189
Veldig bra, Ola! Ryddig! Smile

- Re: KJØRE I GRUPPE [melding #14373 er et svar på melding #13938] Wed, 10 June 2015 20:33 Til foregående innleggTil neste innlegg
Tempo.175 er offline  Tempo.175
Innlegg: 124
Registrert: March 2013
By: Kristiansand
I kjøreopplæring på mellomeffekt
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 143.97.2.35
Har ett lite forslag til en forbedring her når vi er på treff.

Kunne kanskje vært ok og satt opp grupper kvelden i forveien, så alle er klar over hvem som leder grupper, hvem som er ankermann og hvem en skal kjøre i gruppe med. Shocked

Da har en dette som ett utgangspunkt og kan kanskje få til en litt mer ryddig oppstilling/avgang.

Det er selfølgelig helt i orden og bytte gruppe om en føler en er havnet feil men at en har dette som ett utgangspunkt Smile 

HJH
- Re: KJØRE I GRUPPE [melding #14380 er et svar på melding #14373] Fri, 12 June 2015 23:27 Til foregående innleggTil neste innlegg
Viddy er offline  Viddy
Innlegg: 234
Registrert: November 2011
By: Trondheim
Håndterer mellomtung
Tursjef
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 212.251.151.244
Ja i grunn et godt forslag.
Blir ofte litt rot og usikkerhet ved avgang.

Man kan jo alltids grave seg ned og håpe man blir til jord
- Re: KJØRE I GRUPPE [melding #14389 er et svar på melding #14380] Tue, 16 June 2015 08:45 Til foregående innleggTil neste innlegg
Norm er offline  Norm
Innlegg: 887
Registrert: February 2010
By: Kirkenær, Hedmark
Vurderer MotoGP
Ola Norman Liøkel
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 193.160.123.12
Godt forslag, Harald! Smile

Rider of the Black Pearl
- Re: KJØRE I GRUPPE [melding #14395 er et svar på melding #14373] Sun, 21 June 2015 14:06 Til foregående innlegg
The Godfather er offline  The Godfather
Innlegg: 2165
Registrert: November 2009
By: Moss
Vurderer MotoGP
Klubbens grunnlegger
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet

IP: 46.15.195.79
Den Wed, 10 June 2015 20:33 skrev Tempo.175:

Har ett lite forslag til en forbedring her når vi er på treff.

Kunne kanskje vært ok og satt opp grupper kvelden i forveien, så alle er klar over hvem som leder grupper, hvem som er ankermann og hvem en skal kjøre i gruppe med. Shocked

Da har en dette som ett utgangspunkt og kan kanskje få til en litt mer ryddig oppstilling/avgang.

Det er selfølgelig helt i orden og bytte gruppe om en føler en er havnet feil men at en har dette som ett utgangspunkt Smile

Godt forslag - bifalles Very Happy

" NÅ - roer vi`n litt "