Please or Registrér to create posts and topics.

Logg/dagbok

Logg/dagbok [melding #9418] Thu, 01 March 2012 08:16 Til neste innlegg
Kentakinte er offline  Kentakinte
Innlegg: 33
Registrert: January 2012
By: Oslo
Har oppgradert til Scooter
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 89.11.19.40
God morgen.

Er ikke helt sikker på hvor denne saken hører hjemme men tar sjansen her.

Lurer litt på hvordan dere der ute "logger" ting om tohjulingen?

Tenkte for første gang at jeg skulle være flink til å skrive ned kilometer og dato hver gang noe skjer. Tenker først og fremst på ting som første turen for året, når jeg får nye dekk, kjedebytte osv. På gamle sykkelen hadde jeg ikke noe oversikt over dette overhodet, men føler nå med ny og fin sykkel at det kan være lurt.

Vurderer å ha en liten bok i kjørejakka med en penn, men er jo veldig tilhenger av dagens mer nymotens saker som PC og mobiltelefon. Finnes det noe program som folk bruker, eller logger dere i Excel f.eks??

Hvordan løser dere dette??

- Re: Logg/dagbok [melding #9419 er et svar på melding #9418] Thu, 01 March 2012 08:21 Til foregående innleggTil neste innlegg
Martin er offline  Martin
Innlegg: 413
Registrert: May 2011
By: Oslo
Klar for kneskrap
Forumadmin
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 195.159.125.18
Jeg for min del skriver km-stand på kvitteringa fra bensinstasjonen. Da har jeg nok data til å lage grafer over bensinforbruk:

http://martin.sliter.nu/mc/img/chart_cumulative_avg.png
siste par fyllingene jeg gjorde i fjor..

Dette er fra et program jeg lagde selv en gang. Det er litt på bærtur, men det fungerer for meg. Alt man trenger er tidspunkt, pris pr/l og antall liter i tillegg til km-stand.

Akkurat denne grafen har kanskje noe feil i seg, jeg husker ikke helt hvor jeg la fra meg prosjektet sist, men.. uansett hadde jeg planer om å la alle i klubben få bruke et slikt system via forumet etterhvert. Så får vi bare se om jeg rekker bli ferdig med dét prosjektet før våren er her..

Forumhelseoveransvarlig
- Re: Logg/dagbok [melding #9420 er et svar på melding #9419] Thu, 01 March 2012 08:40 Til foregående innleggTil neste innlegg
Anonym IP: 31.44.144.222
På tidligere sykler som jeg har hatt har jeg skrivi i ei bok og tatt bilder når jeg har gjort modifiseringer på syklen,der skreiv jeg åsså opp km når jeg bytta dekk,kjede og andre slitedeler.Nå skriver jeg det bare inn her på pc.Dukumentasjon ga jeg bestandig med til ny eier når jeg solgte syklen.
Hvor mye bensin syklanne jeg har hatt bruker har jeg ALDRIG brydd meg om,syklen gir meg så mye glede at bensinforbruket er meg knekkende likegyldig,og om den bruker 0,5-0,6-0,7 utgjør ikke mange kronene i løpet av en sesong likevel.

I dag skal jeg ha "frøkna"i benken på nytt og tune den,er ikke fornøyd med jobben som blei gjort av et firma i Danmark når jeg bodde der.
I dag er det en Spanjol som driver å skrur i Superbike serien her nede som skal tune den,har et voldsomt "dropp" ved 7000 rpm som jeg håper han greier å få retta på.
Håper jeg greier å få lagt ut både bilder og grafer her på klubbhuset i kveld eller i morra.

- Re: Logg/dagbok [melding #9421 er et svar på melding #9419] Thu, 01 March 2012 08:45 Til foregående innleggTil neste innlegg
Kentakinte er offline  Kentakinte
Innlegg: 33
Registrert: January 2012
By: Oslo
Har oppgradert til Scooter
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 89.11.19.40
Er ikke så flink til å ta vare på løse lapper, så da er vel en liten bok løsningen for meg. Smile
Men spennende å se om du blir ferdig med prosjektet ditt. Er ikke lenge igjen nå... Cool

- Re: Logg/dagbok [melding #9422 er et svar på melding #9419] Thu, 01 March 2012 10:04 Til foregående innleggTil neste innlegg
CorbinXX er offline  CorbinXX
Innlegg: 121
Registrert: November 2010
By: Halden
I kjøreopplæring på mellomeffekt
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet

IP: 83.108.155.106
Jeg førte logg/dagbok på mye rart tidligere, men etter hvert så fant jeg ut at det tok litt tid, jeg måtte huske å logge og jeg brukte vel ikke informasjonen til noe Laughing.

For SYKKELEN så bruker jeg Excel-regneark og fører:
- dato
- km-stand
- hva saken gjelder (service, slitedeler, dekk, nye "stach" komponenter etc)
- pris
- hvor utført eller kjøpt (ofte med hyperlink)

Dermed har jeg drifts-regnskapet i orden og det holder for meg.

Drivstoff-forbruk
Førte i notisbok og deretter inn i Excel.
Nå gidder jeg kun å registrere tre-fire tanker og så vet jeg at den bruker 0,61 til 0,71 l/mil.
Er du på f.eks en Europa-tur så kan det være morro å vite hva turen kom på i drivstoff og hva det kosta i de ulike landene. Men det er tidkrevende og irriterende å hele tiden huske notisboka. Man kan jo også regne ut totalkostnad drivstoff ved kjørte km * gjsn forbruk pr mil.

Logg på REISER / TURER
Jeg bruker bilder/video og GPS for å holde orden på hvor og når jeg har vært på turer/reiser.
På PC'en så bruker jeg mappestrukturen under "Fotos" for å holde orden på tid/sted/hva.
Mappestuktur bruker jeg også til GPS'en under "Garmin/Mine waypoints".
Mapper navngis f.eks med "110720 Onsdag Europa MC" eller "2012 Riga" for å få turene i kronologisk rekkefølge.
Dermed har jeg store mengder med info om hvor jeg har vært (når, hvor langt, hvor høyt, hvordan så det ut der osv.)

Samme system bruker jeg for å planlegge turer og reiser fremover i tid.

Utsnitt i fra min mappestuktur som jeg bruker til Garmins program MapSource og BaseCamp

index.php?t=getfile&id=83&private=0

Utsnitt fra den bærbare PC'en vedr lagring av bilder og video:

index.php?t=getfile&id=84&private=0

CorbinXX (Halden)

2010 Honda VFR1200FD (Pearl Sunbeam White).............
2001 Honda CBR1100XX (White m/flake, NOS 186 rwhp

- Re: Logg/dagbok [melding #9425 er et svar på melding #9422] Thu, 01 March 2012 11:05 Til foregående innleggTil neste innlegg
The Godfather er offline  The Godfather
Innlegg: 2165
Registrert: November 2009
By: Moss
Vurderer MotoGP
Klubbens grunnlegger
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet

IP: 2.150.32.98
Ehh.... en smule imponerende Knut Surprised 

" NÅ - roer vi`n litt "
- Re: Logg/dagbok [melding #9426 er et svar på melding #9425] Thu, 01 March 2012 11:09 Til foregående innleggTil neste innlegg
Kentakinte er offline  Kentakinte
Innlegg: 33
Registrert: January 2012
By: Oslo
Har oppgradert til Scooter
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 89.11.19.40
Slenger meg på den ja... meget imponerende. Surprised

Kjenner meg selv så alt for godt dessverre, så det blir nok ikke så voldsomt på meg til å begynne med. Embarrassed

- Re: Logg/dagbok [melding #9427 er et svar på melding #9422] Thu, 01 March 2012 12:10 Til foregående innleggTil neste innlegg
Martin er offline  Martin
Innlegg: 413
Registrert: May 2011
By: Oslo
Klar for kneskrap
Forumadmin
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 87.238.42.7
Den Thu, 01 March 2012 10:04 skrev CorbinXX:

Logg på REISER / TURER
Jeg bruker bilder/video og GPS for å holde orden på hvor og når jeg har vært på turer/reiser.

GPS og slikt interesserer meg 'vett.

Er det problemfritt å ha gps-logg og gps-veivisning samtidig? Typ, jeg ser for meg at jeg skal ha en ganske veldefinert GPS-rute når jeg kjører avgårde, samtidig som jeg skal ha POI's for plasser og ting jeg skal se på uansett. Så å kunne få gps-logg uansett, er egentlig et must.

Du nevnte garmin, hvilken garmin har du?

Forumhelseoveransvarlig
- Re: Logg/dagbok [melding #9429 er et svar på melding #9427] Thu, 01 March 2012 13:52 Til foregående innleggTil neste innlegg
CorbinXX er offline  CorbinXX
Innlegg: 121
Registrert: November 2010
By: Halden
I kjøreopplæring på mellomeffekt
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet

IP: 83.108.155.106
yannz skrev:

Er det problemfritt å ha gps-logg og gps-veivisning samtidig? Typ, jeg ser for meg at jeg skal ha en ganske veldefinert GPS-rute når jeg kjører avgårde, samtidig som jeg skal ha POI's for plasser og ting jeg skal se på uansett. Så å kunne få gps-logg uansett, er egentlig et must.


Logg og veivisning samtidig er fullt mulig ved å endre innstillingene på GPS'en til også å vise spor-loggen mens du kjører.
Ruter og waypoints kjører du etter, gps-logg er sporet du faktisk kjørte (rute og logg blir ofte identiske). Husk å overføre spor-logg til PC'en etter hver dag dersom du vil ha loggen komplett.

Verdien av spor-loggen er at du her kan se hvor man faktisk kjørte, hvor fort og på hvilken høyde du har kjørt med 3 - 400 m intervaller. Loggen produseres hele tiden og kan kun slettes manuelt i etter tid eller at minnet er fullt og overskriving starter.
I et hypotetisk senario kan politiet sjekke loggen og se at du har hatt en gjsn-hastighet på 180 km/t siste 15 km og at du hadde 286 km/ når du kjørt ut og krasjet på et jorde. Shocked

yannz skrev:

Du nevnte garmin, hvilken garmin har du?


Jeg er vel litt tilhenger av Garmin.
En Zumo 550 til VFR'en og en nuvi 3790 til bilen/til fots.

Eksempel på spor-logg:

Nedenfor er et utsnitt fra en tur med Superblackbird club of Sweden utenfor Göteborg. Jeg hadde lagt inn frammøte-sted som waypoint og kjørte dit. Resten av turen ble ledet av lokalkjente helter og jeg hang bare med og koste meg. Vel hjemme brukte jeg spor-loggen for å finne ut hvor i all verden vi hadde kjørt.

index.php?t=getfile&id=85&private=0

  • Vedlegg: Untitled-1.jpg
    (Størrelse: 350.22KB, Lastet ned 71 ganger)
CorbinXX (Halden)

2010 Honda VFR1200FD (Pearl Sunbeam White).............
2001 Honda CBR1100XX (White m/flake, NOS 186 rwhp

- Re: Logg/dagbok [melding #9433 er et svar på melding #9429] Thu, 01 March 2012 18:25 Til foregående innleggTil neste innlegg
Anonym IP: 84.215.96.141
Fins det ikke en app til dette a??

- Re: Logg/dagbok [melding #9435 er et svar på melding #9433] Thu, 01 March 2012 20:16 Til foregående innleggTil neste innlegg
Martin er offline  Martin
Innlegg: 413
Registrert: May 2011
By: Oslo
Klar for kneskrap
Forumadmin
legg til kontaktlisten
ignorer dette medlemmet
IP: 195.159.125.18
Gjørre helt sikkert, tactel. Men det er jo ikke like gøy som å lage noe sjæl Wink

Forumhelseoveransva