Du må logge inn for å opprette emner og besvare eksisterende forum-tråder.

Stator og likeretter

Hei. I fjor høst på slutten av sesongen fikk jeg problemer med å få starte sykkelen etter at jeg var på tur en dag. men heldig hvis fikk jeg liv i den igjen etter en dytt av noen kompiser. ABS lampe lyset rødt hele veien hjem. Jeg tørte ikke stoppe motor før jeg hadde kommet hjem og inne garasjen. Da ville ikke starte igjen, alt var dødt..

Jeg rignte til en medlemmer av klubben som jeg hadde hørt at han hadde hatt en lignende historie. Han fortalte meg noe jeg  var redd for for å høre, nemlig stator havari. Han hadde helt riktig, stator var helt brent! Han anbefalte å bytte både stator og regulator.

Dette gjorde jeg, og alt blei som før.

Så hvis noen av dere for samme problemet da vet dere hva det kan være..

Håper du bytta batteri med det samme da Juan.

Ja, dette er dessverre èn av få svakheter med Vfr`n, i tillegg til øvre og nede styrelager (som ofte må skiftes ved ca 25-30000 km) 🙁 Det er flere faktorer som gjør at stator, regulator og batteri går dundas vfr`n. Dessverre gjelder dette de fleste generasjonene, men har vel vært mest fremtredende på 4. - 5. og noe på 6. generasjon.

Nils Erik Almestrand tok opp en viktig faktor i sitt innlegg inne på klubbens FB side 17.4.16. Men det er flere faktorer.

Vfr`n har alltid hatt forholdsvis kraftig generator (dynamo) som leverer mye strøm, og det er svært viktig å ha et tilstrekkelig godt nok batteri, både når det gjelder tilstand (evnen til å motta og lagre strømmen). Kjøp et batteri som koster litt, det kan redde både stator og regulator. For disse delene henger sammen i problemstillingen!

Sjekk batteritilstanden flere ganger i løpet av sesongen, ja, kansje så ofte som minst èn gang i måneden, og start alltid sesongen med toppladet batteri! Hvis du ved sjekk og måling av batteriet i løpet av sesongen, får en spenning på 10-11 Volt, er det noe som er galt. Det kan skyldes allerede skadet stator som ikke klarer å lade batteri fullt opp, delvis defekt regulator, og- eller at batteriet ikke tar i mot lading. Det bør ligge mellom 13-14 Volt på topp.

Statoren kan man lett sjekket ut ved måling. Mål spenningen direkte i kontakten på ledningen som går direkte fra dynamoen. Denne finner du under/-ved siden av tanken på høyre side (på de fleste generasjonene/modellene). Gir denne maks lading - er det sansynligvis kun batteriet som bør skiftes. Mål også ladestrømmen inn på batteriet. Selveregulatoren er vanskelig å måle eksakt, ifølge ekspertisen, da denne egentlig kun er en stor motstandsenhet. Grunnen til at denne ofte var et større problem enn selve statoren på Vfr 750 (inntil 1997) skyldes regulatorens plassering under sideskjørtet bak på sykkelen, at den ikke fikk nok luftkjøling og ble overopphetet. Honda forandre plasseringen f.o.m 5. generasjon (1998-2001), økte luftkjølingen mv. slik at den levde mye lengre enn på 4. generasjon.

Sitat fra Viddy den 18.04.2016, 23:45

Håper du bytta batteri med det samme da Juan.

Hei. Batteri har jeg ikke byttet ut. Byttet i starten av sesongen i fjor. Hitt til har det fungert bra, Jeg er nesten sikker på at, hvis jeg ikke hadde hatt nytt batteri, hadde jeg ikke komme meg hjem den dagen på egen hånd fordi jeg befant meg nærmere Moss..